Thursday 26 November 2015

RUMAH LELONG KENA CEROBOH


Alkisah semalam "kejekan" 3 biji rumah customer. 3biji 3 kisah. Dan yg paling menarik, rumah ini.. kami tiba di sini, ada beberapa org keluar masuk dan berdiri depan pintu rumah yg sudah terbuka luas. Aku dan org kanan aku sudah sedia dgn segala dokumen dan peralatan yg perlu. Aku tgk rumah sudah penuh dgn barang2 yg sblm ini tidak berada dlm rumah tersebut. Pintu grill sudah dipotong dan terkopak. Pintu kayu plak mmg tercabut terus.

Setelah diselidik dan bersoal jawab, rupanya barang2 tu adalah milik satu2nya rumah yg berpenghuni di aras tersebut; k.yong(bkn nama sebenar). Barang2 itu sblm ini diletakkan di unit 1-3 tapi apabila unit itu telah dibida, tuan baru rumah itu berbincang dgn k.yong utk memindahkan barang2nya. Maka k.yong pun upah kontraktor utk mengosongkan unit 1-3 dgn memindahkan barang2nya ke bawah. Tetapi kontraktor tersebut mengambil jalan mudah dgn memindahkan barang2 itu ke unit customer kami(1-3a) Mulanya tak mengaku, tapi setelah di asak dan dibantu juga oleh kejujuran owner baru unit 1-3, akhirnya terjawab sendiri siapa yg menceroboh dan membuang "barangan" berlonggok ke unit 1-3a.

Kami call k.yong,ajak berbincang face to face bersama kontraktor,owner unit 1-3 dan kami sendiri pada ketika itu juga. Kami ingin selesaikan cara baik dan mahukan pihak yg melakukan kerja2 tersebut supaya bertanggungjawab. Kami mementingkan reputasi kami dan hak customer kami. Begitu yg dibida maka begitu juga yg sepatutnya mereka dapat.

Kami jelaskan kami bukan marah sesiapa.. benda ni(lock grill) klu beli sdiri pun berapa ringgit je harga dia. Tak sampai RM20 kot. Tp ni bukan pasal duit ke pe, ni pasal tanggungjawab. Tak boleh buat mcm ni. Longgok sampah rumah org. Wpun rumah kosong kita xde hak utk pecahkan. Kami pecahkan rumah yg customer menang pun hanya setelah full settlement di buat. Bermakna rumah tersebut dah menjadi hak mutlak mereka.

Kesimpulannya aku cuma bagi kata putus kat abg kontraktor dan k.yong..

Aku : abg,keje kami details bang. Kami nak berniaga lama. Ok skang, sy nak amik rumah ni sebagaimana sy dtg sblm sy bid rumah ni. Sy dtg dl pintu grill elok lg berkunci dan barang2 tu sme xde dlm rumah. Sofa single ni pun xde depan rmh. Gambar pun sy ada lg ni. Sy mmg dtg buat pre-check condition dan tunggakan sme utk customer sblm bid. Sy snap gambar asal rumah masa buat pre-check tu. Klu abg nak tgk gambar dan bukti2 dokumen pembayaran ke POS ke pe.. sy boleh tunjukkan. Tak de masalah. Kalau ikut undang2, sy boleh buat report rumah kena pecah masuk ni bang. Tak pe, kita tak payah panjangkan cerita sb sy pun nak selesai cara baik je. Jadi sy nak abg kosongkan rumah ni dan betulkan grill ni blk. Customer sy takkan tanggung sebarang kos perpindahan barang,lori mahupun grill ni. So skang terpulang pada abg dgn k.yong nak bincang kos atas tanggungan siapa. Yg sy tau rumah ni mesti dikosongkan seperti keadaan asal dan grill ni dibaiki secepat mungkin. Banyak lagi keje2 reno rumah ni nak kena buat. Tapi sy takkan mulakan keje2 cuci dan reno rumah ni sehingga abg settlekan part barang2 dan grill. Selesai je 2 benda ni, abg call sy atau adik sy blk dan kami akan datang check dl sblm consider next step. Faham eh?

Selesai.

P/S : Abg kontraktor tu offer guna khidmat dia utk keje2 cuci dan reno.. huh.. maaf kami tak berurusan dgn org yg tak jujur dan buat keje cincai. Murah pun nak buat apa kalau tak jujur dan keje tangkap muat je.. baik yg mahal sikit tp tip top!

No comments:

Post a Comment