Wednesday 9 March 2016

REFINANCE EPISODE 2

Q&A Refinance

1. Apa itu refinance?
Buat balik loan dgn mencagarkan rumah sedia ada untuk pelbagai tujuan.

2. Biasanya kenapa orang buat refinance?
  3 tujuan utama :
     a. Bayar hutang/buat renovation
     b. Pelaburan hartanah (beli rumah/tanah) – taktik ini biasa digunakan oleh pelabur hartanah  
         bersiri.kikikikiki…
     c. Kurangkan installment/ubah tempoh pembayaran

3. Apa perkara utama yg perlu disemak sebelum decide untuk refinance?
    a. Current Market Value (MV) bagi hartanah yg nak di “refinance” tu (cantik ayat aku!haha)
    b. Margin Of Finance (MOF)
        - Rumah pertama/kedua – 90%
        - Rumah ketiga dan seterusnya – 70% (kecuali MBSB yg boleh berikan 90% tapi dgn interest yg
          agak tinggi)
    c. Baki hutang bank lama
    d. Legal fee + MRTA/MLTA loan baru
    e. Penalti Lock-In period loan lama(jika ada)

4. Apa maksud “lock-in period” tu?
Macam “loyalty period” la.. Biasanya bank kenakan lock-in period 3-5 tahun utk setiap loan...maknanya kalau kita jual or refinance dlm tempoh tu, bank akan caj penalti antara 1% - 3% (bergantung pada bank mana) dari nilai loan. Ni housing loan ya. Gomen loan tak pasti.. boleh cek Letter of Offer (LO).

5. Rumah atas 2 nama, boleh ke nak refinance atas nama sorang?
Rumah atas 2 nama dan pinjaman rumah atas 2 peminjam adalah 2 perkara berbeza. Rumah atas 2 nama ni berkenaan geran, bukan pinjaman bank. Bermakna kena berurusan dengan lawyer dan pejabat tanah, xde kaitan dengan loan. Pinjaman rumah atas 2 peminjam; bila refinance boleh ubah kepada seorang peminjam. Macam tutup loan lama, bukak loan baru. Begitu jugak sebaliknya. Kalau loan lama atas 1 nama, bila refinance boleh buat JV.

6. Kalau loan lama dgn bank lain and nak refinance dgn bank lain boleh tak?
Boleh.

7. Kalau nama blacklist(for whatever reason) boleh refinance tak?
Tak boleh.

8. Current MV tu owner yang letak atau bank yang bagi?
MV tu valuer yg bagi. Besenya bank akan hire valuer utk buat evaluation. Owner boleh letak berapa juta skali pun tapi bank akan pakai yg valuer bagi jugak. Hehehe..

 9. Boleh ke refinance rumah yg dimiliki oleh pasangan? atau perlu menukar nama terlebih dahulu sebelum refinance?
Biasanya boleh; dengan syarat pemohon dan pasangan joint loan. Tapi kalau pasangan tu bijak, jangan kasi refinance. Sb kalau dia bankrupt, rumah tergadai.kuikuikui.. (klu kita sdiri nak refinance harta benda kita, lain citer la)

10. Kalau CCRIS tak cantik, boleh refinance?
CCRIS tak OK, susah.. Sama macam kita mula2 nak apply loan. Bank nak rekod pembayaran yg cantik, baru mau kasi pinjam maa..

11. Boleh tak kalau buat refinance atas baki loan lama shj?
Kalau xnak cash out, boleh.

12. Boleh tak nak refinance rumah untuk dapat cash out beli kereta?
Kurang bijak. Jangan beli benda yg susut nilai menggunakan duit cash out. Kalau korang pemegang AP lain citer. Boleh beli kereta murah, jual mahal!huhu.. Tp kalau nak jugak, x salah pun. Suka hati korang duit korang

13. Rumah dah habis bayar boleh buat refinance?
Boleh. Sama saja cuma term yg digunakan ialah “Remortgage” – mencagarkan semula hartanah yg telah bebas cagaran.

14. Apakah regulation baru yg dikeluarkan oleh BNM berkenaan Refinance ni?
Regulation lama kita boleh refinance up to 35yrs. Regulation baru, tempoh tenure hanyalah 10tahun. Tak faham? Boleh rujuk post akak "REFINANCE EPISODE 1" ...kikiki
Oklah, tu je lah sikit sebanyak cebisan ilmu yg bleh dikongsi. Tak larat dah nak menaip panjang2 dik. Korang pun mesti jenuh dah nak baca.huhu..

Selamat membaca!
Selamat mencuba!
Selamat maju jaya!

‪#‎ladybossproperty‬
‪#‎refinance‬
‪#‎jombelirumahlelong‬
‪#‎belisekalinaklagi

3 comments:

  1. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga dari seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaan baiknya dalam kehidupan dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  2. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

    ReplyDelete
  3. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

    ReplyDelete