Friday 16 October 2015

#Sharing Property#1



Salam, ni aku nk tunjuk kt kwn2 aku yg x pernah pg tempat lelong...korang pernah tgok kan drama melayu yg harta kena lelong..kt situ bleh tgok org angkat kad number n bid harga, pastu ade sorang pelelong yg akan ketuk tukul kayu klu property terjual...best dapat masuk dewan lelong ni..hahah...mcm tu laa keadaan kt tempat lelong...klu nk rasa pengalaman baru, bleh follow aku klu nk tgok ngn mata sniri proses lelong dilakukan...hahaha
1. auction ni ade bnyak jenis, ade yg mega auction, auction biase, high court auction n mcm2 lg laa...tp biase aku pegi yg mega auction n auction biase je...

2. mega auction ni mmg crowded gile laa manusia dlm dewan tu...mega auction ni bnyak property yg akn dilelong dlm aritu (biasanya weekend). biasanya percentage nk menang rumah agak tipis klu bajet kte rendah sbb terlampau ramai pembida. so harga rumah akan naik gile2 punya dari reserve price. tp klu ada rezeki, boleh menang gak.yakin ngn rezeki Allah.

3. auction kecil (biasa) selalunya diadakan pd hari weekday. biasa pembida x lah terlalu ramai sbb property yg akn dilelong tak banyak sgt. percentage nk menang rumah tinggi klu masuk auction kecil ni...tp kdg2 boleh kalah gak klu pembida lain prepare bajet lg tinggi dari bajet kita.

4. membeli rumah lelong ni bukanlah indah mcm yg digambarkan or mudah mcm beli coklat...ada pahitnya juga..paling sedih klu kita kalah masa bid tu...klu nk cite bab kalah, dh berpuluh kali dh aku kalah masa beli rumah kt customer aku dlu...tp aku pesan, jgn mudah mengalah...kita cuba lagi, lagi dan lagi sampai kita dapat rumah lain pada hari lain. insyaallah akn sampai gak rezeki kite klu kte btol2 ikhlas nk dapatkan rumah...usaha kena lebih
5. paling sedih pasal rumah lelong klu rumah tu (call off) last minit...call off ni maksudnya owner rumah tu settle semula ngn pihak bnk. maknanya rumah tu x jadi lelong la...kita dh prepared everything n bajet pon dh besar, tp dh mmg bukan rezeki kan, terima je laa..pulang la dgn hampa..

6. untuk pengetahuan, pelolongan rumah ni boleh dikatakan ada setiap hari, sbb tu laa aku pesan kt sape2 nk beli rumah lelong, rajin2 laa tgok list rumah lelong yg aku post dari semasa ke semasa. klu kita x dpt rumah arini, x semestinya kita xkn dpt utk selama2nya...esok2 bleh cuba lg...dongibab!!!

7. ni bende paling penting kne tau sblum nk masuk lelong ni...kita kena stnby bnk draft 10% drpd harga reserve price. contoh, reseve price rumah RM70k, so kita kena sediakan bnk draft 7k...kita xleh main redah gtu je..kne ade cash gak, sbb tu kte kene pilih rumah bersesuaian dgn bajet kte sniri (nti aku cite lg detail pasal ni dlm post akn dtg)

8. nk share skit pengalaman ari pertama aku join tempat lelong ni, aku tgok bangsa lain lg ramai dari bangsa melayu. aku pernah tnye senior ejen, npe org kite x ramai bli rumah lelong ni? diorang ckp org kite ni tkut nk beli rumah lelong sbb bnyak sgt cite x baik yg diorang dgar..aku dlu pon bnyak gak dengar citer2 x manis pasal rumah lelong ni. tp percaya laa, skali kita dapat beli rumah lelong, kita akn ketagih nk beli lg..klu x caya, pegi tnya laa sape2 yg penah beli rumah lelong...syokk oowhhh..haha.. lg satu, org kita ni ramai yg xtau pasal benda ni, sbb tu laa aku blajar bende ni sbb aku nk org kita dapat beli harta property ni sblum semua dikaut oleh bangsa lain. tp alhamdulillah, smakin hari smakin ramai org kita yg brani beli n ambik tau pasal rumah lelong ni...hahaa

9. ok laa, penat dh aku menaip ni...klu nk tau bnyak lg, bleh ngeteh lepak2 bile2 free..kita sama2 blajar n kumpul harta property...caiyokk!!!

No comments:

Post a Comment